2018. március 15., csütörtök

Swiss quality

Mostanában eléggé töményen sokkol minket a svájci ügyintézés varázsa, és van pár gyöngyszem, amit vétek lenne nem megosztani a világgal. A svájci egészségügyről olvashattok a másik blogon, ahol a történet egyszem benőtt körömmel indult 3 éve, és még nincs vége. De ez messze nem minden, a svájci szolgáltatóipar összes szektora olyan színvonalon teljesít, hogy csak kapkodjuk a fejünket. Tudom, hogy otthon még borzasztóbb és tudom, hogy #FirstWorldProblem, de amikor egy ország nevével kivétel nélkül mindig együtt emlegetik a "minőség" szót, és ez az ország a világ legdrágább országai közt is dobogós helyen szerepel, akkor az ember elvárásai jogosan nőnek fel az országot körülvevő hype-hoz.

1. Swiss
Mármint a légitársaság. Elég sok viszonylaton abszolút monopolhelyzetben vannak, és ezt ki is használják. Ezenkívül szeretik a rájuk is vonatkozó nemzetközi jogszabályokat nagyvonalúan kezelni. December 23-án repültünk haza karácsonyra, Münchenen keresztül, mert visszafelé mindenképp Münchenen keresztül kellett jönnünk, és így volt a legegyszerűbb foglalni. A történet szempontjából fontos, hogy egymástól függetlenül foglaltunk a Zürich-München-Zürich és a München-Budapest-München utakra. A gépünk 23-án kb 7:30-kor indolt volna, egy nappal korábban becsekkoltunk, ahogy kell. 22-én, pénteken este fél10-kor, amikor Balázs jóvoltából éppen túlestem egy sírógörcsön, Gábor kapott egy e-mailt, amiben közölték, hogy törölték a foglalásunkat és átfoglaltak minket a 2 órával későbbi gépre. Megnéztük az új foglalást online és azt láttuk, hogy kizárólag Balázst foglalták át hármunk közül. Egyből felhívta őket Gábor, ahol megtudta, hogy a járat törölve lett, és mindannyiunkat átfoglaltak, biztos, hogy rendszerhiba miatt nem látszik a mi foglalásunk.
Mi azért eléggé aggódtunk és nem nagyon hittük el a rendszerhiba sztorit, ezért elhatároztuk, hogy másnap az eredeti időpontban megyünk ki a reptérre, mert ezekből bármit kinézünk. Különösebben meg sem lepődtünk, amikor a reptérre érve kiderült, hogy nem törölték a gépünket és a mi kettőnk foglalása továbbra is a korai járatra szól. Nem nyújtom tovább, átfoglaltak minket is, megkaptuk a 15 frankos bónunkat, és utunkra engedtek minket. Arról, hogy - mivel az átfoglalás miatt több mint 2 órával később értünk Münchenbe, ami az egymástól független foglalások miatt a mi esetünkben végcélnak számít - fejenként 250 eurós kártérítés jár, senki nem szólt. Mi persze tudtuk, és amint visszaértünk és kipihentük magunkat, január 2-án elküldtük a kártérítési igényt, néhány kínos kérdéssel megtüzdelve (miért hazudik a telefonos ügyfélszolgálat, miért törlik a foglalásunkat alapos ok nélkül, és főleg miért bontanak meg egy csoportos foglalást). Jogszabály szerint 6 hete van a légitársaságnak, hogy kivizsgálja és megválaszolja a panaszt, erre az azóta eltelt 10 hétben sem voltak képesek. Az ügy 4 hete az illetékes svájci hatóságnál, a BAZL-nál van, az ő kivizsgálásuk akár 5-6 hónapig is eltarthat.

2. A híres svájci posta
Kb 2 hete kaptam egy levelet a svájci posta nemzetközi üzletágától, amiben leírták, hogy nagyon sajnálják, de a január 26-án Milánóba feladott csomagomat csak február 23-án sikerült kézbesíteni. Vigasztalásul küldtek egy 20 frankos vásárlási utalványt. Lelövöm a poént, semmit nem küldtem Milánóba, belföldi levéllel sem megyek a postára, csak ha elfogy itthon a bélyeg. Január 26. környékén végképp semmit nem adtam fel a saját nevemben, igaz, éppen 26-án adtam fel valamit Gábornak, és vettem is pár dolgot, amit a kártyámmal fizettem ki.
Mindamellett, hogy a 20 frankos utalvány nagyon nagyvonalú dolog, egyrészt nem engem illet (meg is írtam nekik, hogy visszaküldöm, de nem kérték), másrészt nagyon komoly adatvédelmi problémákat vet fel, hogy egy tértivevénnyel feladott nemzetközi csomaghoz teljesen random adatokat rendelnek hozzá a rendszerben. Harmadrészt megnéztük a nyomonkövetés adatait, és azok szerint a csomagot nem is kézbesítették, hanem a címzett visszautasította az átvételt, amiről az eredeti feladó így csak akkor tud, ha eszébe jut nyomonkövetni a csomag útját (nem valószínű, a svájciak rettegnek mindentől, ami online).

3. A híres svájci bankrendszer
A legnagyobb svájci pénzintézetről, a Credit Suisse-ről van szó. Mivel Gábornak náluk van számlája, ott nyitott önkéntes nyugdíjszámlát is. És mivel ő is ott nyitott, én is ott nyitottam. Mivel zavart a havi két levél a kimutatásról, felhívtam őket, hogy megkérdezzem, mi a módja annak, hogy ezeket elektronikusan kapjam. Igényeljek e-banking szolgáltatást. Megigényeltem, megkaptam, bejelentkeztem, de az e-dokumentumoknál nem volt semmilyen beállítási lehetőség. Viszont elkezdtem kapni a havi 2 levél mellé havi két e-mailt is. Felhívtam őket újra, hogy egy másik ügyintézőtől megtudjam, hogy a dokumentumokat csak akkor kézbesítik elektronikusan, ha folyószámlám is van a banknál, és hogy ők soha semmilyen e-mailt nem küldenek az ügyfeleknek, biztos, hogy adathalászatról van szó. Hiába mondtam, hogy az e-mail szövegét bemásolva a google-ba a bank FAQ oldalát dobja ki első találatnak, ahol le van írva, hogy igenis küldenek ilyen e-mailt, az ügyfélszolgálaton én okos nem lehetek. Kértem, hogy szüntessék meg az e-banking hozzáférésemet, hogy legalább e-mailt ne kapjak, de nem szüntetik meg, mert "nem zavar az senkit és ne aggódjak, ingyen van".
A következő 3 hónap azzal telt, hogy próbáltam olyan felületet találni, ahol reklamálni lehet. Mivel semmi ilyet nem találtam, csak a kontakt form-on egy reklamáció opciót, ezen keresztül írtam meg nekik, hogy vagy megtalálják a módját az elektronikus kézbesítésnek és nem látok több papírlevelet, vagy megszüntetik az e-banking hozzáférésemet és nem látok több e-mailt, vagy fogom a pénzemet és megyek egy másik bankhoz. Tudom, hogy jelölhettem volna spamnek a leveleket, de itt az elvről van szó. Mivel 2 hónapig semmilyen választ nem kaptam, viszont az e-mail-ek nyelve németre változott, arra jutottam, hogy ők a maguk részéről ennyit tudtak tenni értem, és nekem ez kevés, szóval most a saját bankomnál gyűlik a nyugdíjpénzecském.

4. Lakásfenntartás
Itt ugye a bérlakás-rendszer dívik, bár egyre többen vásárolnak saját lakást. Mi ilyesmiben nem gondolkozunk, így minden, szirszarnál kicsit is nagyobb problémával a lakásfenntartót vagy a gondnokot kell megkeresnünk, és ők szállítják a megoldást.
Nade a lényeg: amióta beköltöztünk - 10 hónapja - zavart minket, hogy akárhova becsöngetnek, a mi csengőnk is megszólal. Halkabban, de jól hallhatóan, és zavaróan. Végre jeleztük, a gondnok teljesen ledöbbent, hogy ez meg hogy lehet, és csinált egy tesztet. Ezután még jobban megdöbbent, mert kiderült, hogy a probléma nemcsak valós, de minden lakásban fennáll, csak az építés óta eltelt 6 év alatt senki nem jelentette, mert azt hitték, hogy ez így normális(!!!). Egy szép napon kijött az elektromos szakember megjavítani, és miután bő 4 órát szöszmötölt a lenti elektromos szekrénynél, közölte, hogy semmi problémát nem talált, ez egyszerűen ilyen, ezért a svájci minőség jegyében az összes lakás csengőjét telenyomta hangszigetelő habbal ott, ahol nem kéne, hogy szóljon. Azóta ezt a sokkot próbáljuk kiheverni.

5 megjegyzés:

Südve írta...

Ez az utolsó... :O

Szintén Svájcban élő barátnőm mesélte, hogy ott a lakópark játszóteréről kitiltották a gyerekeket, mert túl hangosak voltak. Napközben.

Panni írta...

Vannak sajnos extrém dolgok :-/ Bár az én tapasztalatom az, hogy a gyerekekkel a végletekig elnézőek, de el tudom képzelni, hogy ez itt sem mindenhol van így :-(

bigA írta...

Kedves Panni!

Nagyon hasonló cipőben járunk a most 2,5 éves fiammal, mint Ti.
Olvasom a blogot, az elejétől, de Balázs eme korszakáról nincs bejegyzés, viszont nekem lenne pár kérdésem a születéstől, 7 éves koráig tartó időszakról is.
Persze csak, ha van időd pár mondatra!
Az lenne a kérdésem, hogy írhatnék mélt esetleg?
Köszönöm!
A.

Panni írta...

Szia, persze, panni [kukac] held [pont] hu.

pdng írta...

A lakoparkban, ahol laktunk, Zugloban, jatszototerre nezo ablakkal biro lakasokban lako foldszinti lakok be akartak tiltani a jatszoteren jatszast, es evekig erre hivatkozva nem fizettek kozoskoltseget, hogy a jatszoterre (is) koltik. A lakopark tervein 0. pillanattol ott volt a jatszoter. Sok minden az embereken mulik.