2013. november 6., szerda

Feminizmus

Nagyon nagy a zsongás újabban feminizmus-témában, én pedig, mint mindig, most is megfigyelek, elemzek, aztán jól leírom az én kis magán-adatgyűjtésem eredményét. Hogy hogy kerül ez erre a blogra? Azt is elárulom mindjárt. Van néhány számomra kedves ember, akiket én a harcos feminista kategóriába sorolok. Nagyon kategorikusan, nagyon elszántan, árnyalás nélkül írják le a véleményüket kényes dolgokról, amiért én nagyon tisztelem őket. Nem igazán értettem a dolgot eleinte, mert minden, amiről ezek az emberek meséltek, írtak, számomra természetes és magától értetődő volt. Eltartott egy ideig, mire leesett, hogy hát bakker, én is harcos feminista vagyok. Csak én ezt az egész harcot hosszú-hosszú évekkel ezelőtt vívtam meg a környezetemmel, a munkahelyeimmel, néhány ismerősömmel. Sosem tudtam mire vélni a munkahelyi játszmázásokat és jópofizásokat; mindig szentül hittem, hogy egy munkahelyen az eszünkkel, a szellemi képességeinkkel érvényesülünk. Éppen ezért mindig igyekeztem tudatosan nem a nőt, hanem a munkaerőt láttatni. Mekkorákat csalódtam! Újra és újra. Eddigi tapasztalataim szerint egyetlenegy munkahelyi környezet van, ahol nemtől függetlenül mindenkit a képességei alapján ítélnek meg: az amerikai multi. Na, ott tényleg az van, hogy aki a jobb, aki a szorgalmasabb, az megy előre, akár nő, akár férfi. De mit akarok ebből kihozni: rossz a sorrend. Az nem úgy van, hogy az ember egyszercsak feminista lesz és elhatározza, hogy mostantól csakazértsem játszmázik. Legalábbis az én megfigyeléseim szerint nem így van. Az van, hogy az emberek egy része - engem is beleértve - képtelen a játszmázásra, mert egész egyszerűen hiányoznak belőlünk azok a szociális készségek, amik ezt lehetővé tennék. Így egy ideig csodálkozunk, hogy nahát-nahát, nekem nem úgy megy a sorom, ahogy szeretném, aztán rájövünk, hogy ez így nekünk nem megy, összekapjuk magunkat és érvényesülünk azzal, amiben jók vagyunk. És kik ezek az emberek, surprise-surprise, minden feminista ismerősöm rajta van az autizmus spektrumon. Mit jelent ez? Azt jelenti, hogy nem NT-k, vagyis nem neurotipikusak. Neurotipikus pedig az, "akinek idegrendszeri fejlődése és állapota normális, illetve átlagos képessége van beszéd általi információ begyűjtésére és a szociális szerepkörének meghatározására, szociális kapcsolatok kiépítésére". Nem fogok én senkit sem leautistázni, hiszen a spektrum nagyon széles és pl az ADHD is rajta van, de az tény, hogy a közösségek íratlan szabályait, a társadalom normáit az fogja elsőnek megkérdőjelezni, aki nem tud azokkal azonosulni. Az pedig - ha tetszik, ha nem - egyfajta norma, hogy a nőknek más a szerepük a társadalomban, mint a férfiaknak. Nem mondom, hogy helyes ez így, mert nem az; azt mondom csak, hogy a spektrumon lévő nők nagyobb eséllyel szabadulnak ki ezekből a szerepekből és emiatt általában többre is viszik, mint a többiek, ez azonban nem egy önként választott irány, hanem egy kényszer, a megfelelni akarás eredménye.

9 megjegyzés:

Kata Mester írta...

ismerek NT feministákat is!! :)

dorothea írta...

a kivételek erősítik a szabályt :)

Kata Mester írta...

igazából a legtöbb, akit ismerek, nt. viszont eszembe jutott, hogy a "feministáknak nincs humoruk" :D

kadarm írta...

egyetértek Pannival, szerintem sem lehet feminista, aki NT. legfeljebb nem látszik rajta, maga sem tud róla, hogy más. már csak azért is, mert a normalitás még mindig egy magasra értékelt dolog, miközben leginkább csak átlagosságot jelent, az érdekesség és a különlegesség hiányát. ha a tehetséges, különleges gyerekeket kezdettől fogva gondoznák, értékelnék, sokkal-sokkal több ember lenne, aki büszkén felvállalja a másságát. és nyilván több feminista is harcolna:)

Kata Mester írta...

szerintem nem csak úgy lehet valaki más, hogy nem NT. Egy csomó ok miatt lehet valaki feminista, az, hogy nem NT, az csak az egyik. de tényleg elég sok NT feministát ismerek. Nagyon sokféle feminista van szerintem.

kadarm írta...

hát, Kata, én most már elég régen foglalkozom a témával és szerintem a másság kizárja az NT-séget, de nem baj, ha nem értünk egyet:)

Kata Mester írta...

nem tudom, mit értesz a másság (vagy feminizmus, vagy az NT)alatt.
szerintem pl. aki tehetséges valamiben (pl. nagyon jól énekel, jó matekos), vagy akár úgy is, hogy nagyon máshogy néz ki, mint az átlag az is más, de attól még lehet NT.
Meg valamilyen szempontból mindenki másmilyen, de azért van sok közös vonás is.."Mindenki másképp egyforma"

de sokan csak amiatt feministák, amiatt nem rasszisták, kb. ugyanaz a kettő. tehát szerintem nem is feltétlen kell "más"-nak lenni ahhoz, hogy valaki ne nézze le a nőket a nemük miatt.

Ezen kívül sok múlik a nevelésen is... Ha abban nő fel valaki, hogy természetes az, hogy egy nő is képes xy-feladatok elvégzésére, és ugyanúgy egy természetes az is, ha a férfi ugyanúgy részt vesz a házimunkában (és nem besegít..).
Akkor az egy NT számára is tök természetes lesz (és lehet, hogy feminista, de nem is tudja, hogy az, mert olyan természetes az egész).

tesóm szerint amúgy már az is feminista, aki egyetért azzal, hogy a nők tanuljanak, szavazhassanak(nem is olyan rég ez kb. elképzelhetetlen volt).

kadarm írta...

már számos olyan tudományos vélemény van, miszerint tehetség nem létezik idegrendszeri elváltozások nélkül

Kata Mester írta...

az lehet, de csomó más miatt is lehet valaki "más". pl. elég annyi, hogy máshol nőtt fel, más nevelést kapott, így másmilyen kulturális szokásokat vett át, mint az aktuális környezetének a többsége.
rengeteg dolog olyan, ami miatt más lesz valaki, úgy is, ha nem tehetséges (pl. lehet bőrszín, fizikum,...stb).

meg sok feminista nem tehetséges. Csak a nőket is ugyanúgy emberszámba veszi, mint a férfiakat.

de mit jelent a "tipikus", mert szinte minden ember más, nincs két egyforma?