2013. szeptember 5., csütörtök

Pörgős hét

Egy zsúfolt hét kellős közepén vagyunk, igaz, már kifelé a sűrűjéből.
Kedden volt Balázs első találkozása a már korábban említett pszichológussal. Beszélgettek egy kicsit, mi pedig megint ledöbbentünk, hogy Balázs mennyit fejlődött. Többet tud a világról, többet mutat magából, egyszerűen kinyílt. Szóba került a pályaválasztás is, ami egyébként az idei tanév fő témája. Balázs nagyon jókat kérdezett és mondott, egész sokat beszélt magáról, arról, hogy miért nem beszél szívesen az iskolában (ez mostmár tényleg múltidő), a kis gondolatairól. A pszichológus is elmondta Balázsnak, hogy mi a célja ezeknek a szeánszoknak és úgy néz ki, mostanra már biztosan elmondható, hogy a 6. osztályt a mostani suliban fejezzük be. Beszélgetés után egy beszédértés-teszt és egy logikai feladatsor következett. Kb félórával azután, hogy eljöttünk, hívtak, hogy szükségét látják egy részletes beszédértés tesztnek is (itt csak Hörtest) és ráérnénk-e csütörtökön (ma) délután.
Tegnap orvosnál kezdtem, aki lelkendezett egy sort, hogy milyen jól lát mindent az ultrahangon, mert vékony vagyok. Ezután a véremet vette és megtudtuk azt is, hogy semmi bajom. Hogy ez az info mennyibe került, azt majd úgy egy hónap múlva tudjuk meg, de mostanra azért már van fogalmunk az eü költségeiről. A napom azzal ment el, hogy croissant-okat készítettem az esti szülői értekezletre. Füstöltsajtosat akartam, de amikor kibontottam a sajtot, gyorsan elvetettem ezt a tervet. Itt a füstölt sajt is lábszagú, én pedig ezt a borzalmat be nem engedem a sütőmbe. Így lett az enyhén sósra készített tésztából natúr, csokis és nutellás croissant (bocsánat, Gipfeli). Viszont ez a recept olyan zseniális, hogy biztos fogok belőle nagyobb adagot készíteni és akkor garantáltan Balázsnak lesz a világon a legfinomabb Znünije. Szegény, most házi kenyérből készített szendvicsen kénytelen tengődni.
Az esti szülői értekezlet egy vicces színházi jelenettel indult, persze sviccerdüccsül, így kb a 30%-át értettük, de így is vicces volt. Ezután mindenki elvonult a saját gyereke osztályába és elkezdődött a tényleges infok kiosztása. Matekból ebben az évben milliós számkörben végeznek műveleteket, ezen kívül az arányosság lesz téma, elkezdik a törtekkel való számolást, a területszámításokba is jobban belemélyednek és a százalékszámítást is tanulni fogják. Németből az íráson belül olyan dolgokat tanulnak majd, amit leginkább a kifejezés művészetének lehetne hívni, nyelvtanból pedig a négy igeidőt. Olvasásból az olvasási stratégiák, a pontos olvasás és az értő olvasás lesz a téma. Környezetből Svájc földrajzán túl egy nagy téma lesz a naprendszer, a bolygók és a gravitáció, a svájci történelem, a gleccserek és a hulladékok újrafeldolgozása.
Egy nagy-nagy téma a továbbtanulás. A svájci iskolarendszer nagyjából így néz ki:
Alapban tehát aki 6. után gimnáziumba megy, arra még hat év vár és onnan egyenes út (felvételi nélkül) bármelyik egyetemre vagy főiskolára (Studium), a többi esetben pedig 3 évet kell középiskolában tölteni. Itt a gimnázium leginkább az otthoni gyakorló gimnáziumoknak felel meg, azzal a különbséggel, hogy ez igazi versenyistálló és nem egy egyetem felé terelnek, hanem úgy általában az egyetemi oktatás felé. A Sek A (Sekundarschule A) a követelményeit tekintve az otthoni normál gimnáziumokhoz hasonlít,  a Sek B színvonalban a szakközépiskolának felel meg, a Sek C pedig a szakmunkásképzőnek, azzal a különbséggel, hogy itt nincs még semmilyen szakképzés ezekben az években. A szintek közt nagyon jó átjárás van, pl Sek A után (vagy közben bármelyik évfolyamról) lehet gimibe felvételizni, illetve Sek B és C után át lehet menni Sek A-ba, ami plusz egy év tanulást jelent és lehetőséget a gimnáziumi felvételihez. Ez így bonyolultnak tűnik, de nem az. Aki mégsem szeretne gimnáziumot és egyetemet végezni, az a középiskola után elmegy szakmát tanulni, ez újabb 2-3 évet jelent. Itt egyébként a hatodik osztályosok nagy többsége a Sek A-t próbálja megcélozni, kisebb részük a Sek B-t és elenyésző mennyiség a gimnáziumot és a Sek C-t.
A szintek metodikája, céljai, ajánlásai és felvételi követelményei alapján, ha Balázs megkérdez minket, mi a Sek B-t fogjuk neki javasolni. Lesz még persze kismillió megbeszélés a tanárokkal, iskolalátogatások, információs estek, stb, ami változtathat a dolgon.
Beszéltünk még tegnap este a tanárokkal és ők is mind úgy látják, hogy Balázs nagyot ugrott a beszédben július óta, nem fél hibázni, próbálja magát választékosan kifejezni, pl "Nein" helyett azt mondja, hogy "Ich akzeptiere es nicht", és úgy általában is nyíltabb, mesél az élményeiről, kifejezi a véleményét. Örülünk :-)
Ma délután lesz a beszédértés teszt, ha annak megvan az eredménye, megírom mindenképp.

Nincsenek megjegyzések: