2013. július 5., péntek

Bukta

Gábor találta reggel ezt a cikket, arról szól, hogy sok németországi város pozitív példáján felbuzdulva Svájcban eltörölnék a buktatást. Az indoklás szerint az évismétlés nagyon drága, ráadásul a bukás tudata a gyerekeket sem motiválja, pont ellenkezőleg, agresszióra, zsarnokoskodásra hajlamosíthatja őket. Több politikus is a kezdeményezés mellé állt, ami azt jelenti, hogy komolyan fontolgatják a változtatást. Egy nagyon rövidke bekezdést szántak annak taglalására, ami nekünk a fő aggodalmunk ezzel kapcsolatban: hogy ti. nem minden gyerek egyforma és bizonyos esetekben az évismétlésnek igenis van létjogosultsága.
Maradva a mi esetünknél, Balázs 11 éves, durván 1 évvel fiatalabb az osztályátlagnál. Ezenkívül az elmúlt 1,5 évben szinte semmilyen új tananyagot nem sajátított el. Mi nagyon szeretnénk, hogy amikor majd iskolát vált (maximum egy év múlva), eleve egy osztállyal lejjebbről kezdjen.
Azt sem egészen értem, hogy mennyivel olcsóbb megszervezni a követelményeknek megfelelni nem tudó, de meg nem buktatott gyerekek differenciált oktatását, felzárkóztatását, illetve hogyan akadályozzák meg, hogy az osztállyal lépést tartani képtelen gyerekek lemaradása egyre nagyobb legyen. Mert Balázsnál pont ez a fő gond, hogy az a bizonyos olló erősen nyílik.
Mindennel együtt látom én a rációt a dologban és jó ez, azoknál a gyerekeknél, akiket eddig feleslegesen buktattak meg. De ahogy az életben semmi, ez sem fekete-fehér.

6 megjegyzés:

kadarm írta...

de a buktatás és a szülő kérésére történő évismétlés jogilag nem ugyanaz, vagy tévedek?

Panni írta...

Ennél itt sokkal rugalmatlanabbak :-)

zsuzsi írta...

Itt nincs buktatas, sztem emberemlekezet ota nem is volt, talan sohasem, pasi nagyon csodalkozott.
A buktatassal az a legnagyobb gond, h itt 16 evesen vege a kotelezo iskolanak, lenne aki nem 11-ik osztalybol, hanem mondjuk a 9-ikbol vegezne? Ahol egeszen masok a kovetelmenyek? A ket evvel fiatalabbak kozott? Szep 1 es aug 31 kozott szuletettek kepeznek egy evfolyamot, kesz.
Soha nem ertettem a buktatast, akkor sem, amikor meg nem is hallottam olyan vilagrol, ahol az nincs. Ertelmetlen. A tipikusan cimkezo, egyenszabvanyito iskolarendszerek sajatja, ahol nem azt nezik, h a gyerek magahoz kepest mennyit fejlodik, hanem h egy elkepzelt, tenylegesen nem letezo idealgyerekhez viszonyitjak, aminek semmi ertelme.
Sztem jo lesz, ha eltorlik a buktatast.

Panni írta...

De Zsuzsi, épp ez az, hogy itt egy osztályon belül 2 év korkülönbség van, tehát itt sehogy sem tud működni, hogy 16 évesen vége a sulinak. Az itteni rendszer leginkább a magyarhoz hasonlít ebből a szempontból.
A buktatás és évismétlés között én különbséget tennék, de az itteni rendszer úgy tűnik, nem tesz.

zsuzsi írta...

Meddig MUSZAJ iskolaba jarni? Eletkorhoz kotott a vege, vagy addig jar, mig minden osztalyt el nem vegez? Gondolom az elobbi, de akkor hogyan oldjak meg a 2 ev korkbseget? Van, aki 17 evesen erettsegizik, van, aki 19?

Panni írta...

Nem tudom, itt mennyi a tanköteles kor, 16 évet tippelnék. Igen, úgy van, ahogy írod, én is 19 évesen érettségiztem, mert harmadikban halasztottam egy évet. Ma már az a furcsa, ha valaki "időben" (mit jelent ez?) végzi el a sulit.